- Jolita Mieželaitienė, dailėtyrininkė
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Šiandien Lietuvos dailininkų sąjungos Kauno skyriaus galerijoje „Drobė“ atidaroma Raimondos Jatkevičiūtės-Kasparavičienės (1959–2023) tapybos darbų paroda „Virš debesų“.
Šią parodą menininkė suplanavo dar prieš metus. Ketino ją pavadinti „Debesy“. Deja, nesame savo gražiausių troškimų valdovai. Gruodui kaustant žemę, lapkričio 19-ąją, menininkė iškeliavo anapilin, mums palikdama savo svajonę surengti paskutiniųjų darbų ekspoziciją. Paraiškoje Raimonda užrašė, kad jos tapyboje gamta yra metafora. Kokia gi ji, toji metafora, kokią paslaptį užminė mums dailininkė?
Išskirtinis menininkės kūrybos bruožas – paveiksluose dominuojanti ilgesio atmosfera. Galiu palyginti jos tapybos nuotaiką ar būsenas su portugališkuoju fado. Tai melancholiška daina apie nelaimingą meilę, išdavystę, mirtį ir neviltį, vandenyną. Svarbiausias emocinis elementas – ilgesys (saudade). Fado paprastai atlieka moteris, o jai pritaria du gitaristai, vienas groja portugališka, o antrasis – klasikine gitara, Portugalijoje vadinama viola.
Monmartre muziejaus sode. 2022 m. / Organizatorių nuotr.
Fado susidormavo XIX a. Lisabonoje. Dainų stilius – melodingas, bet kupino dramatiško skambesio, dainavimo būdas – išraiškingas, rafinuotas, persmelktas ilgesio. Būtent ji, toji ilgesio būsena, Raimondos kūrybai suteikė nepakartojamos traukos ir individualumo. Ilgesys jos tapyboje kyla kaip egzistencinė duotybė, prigimties neišvengiamumas, kaip kodinis sielos užraktas, kurio mygtukus virpančiais pirštais surinkus, atsiveria sunkios ir lemtingos durys.
Ji mėgo horizonto linija padalyti drobės kompoziciją tai pusiau, tai nuleisdama arba pakeldama ją, sukurti tvirtą paveikslo sandarą.
R. Jatkevičiūtė-Kasparavičienė 1984 m. baigė Dailės institutą (dabar – Vilniaus dailės akademija), įgijo keramikės specialybę. Savo biografijoje labai tiksliai, kaip šveicariškas laikrodis, įrašė, kad tapyti pradėjo 2004 m. Ruošdama straipsnį apie šią dailininkę, svarsčiau, koks pirmasis postūmis ją atvedė į tapybą. Menininkė atvirai prisipažino, kad pamiršo lemtingąją priežastį, bet datos – niekada. Postūmiu galiausiai įvardijo atsitiktinumą.
Nors Raimondos tarp mūsų nebėra, labai norisi surasti bent hipotetinę priežastį. Sakyčiau, ji paprasta – tapyba leido geriausiai išreikšti vidines būsenas, tapydama menininkė galėjo sukurti savo didžiąją metaforą: „Apie vienatvę, kai negyveni, o tik stebi gyvenančius, gal apie laukimą, kai šuo ir žmogus tampa labai panašūs“, – yra sakiusi R. Jatkevičiūtė-Kasparavičienė.
Raimonda tapydavo lėtai, jai šis procesas buvo ir meditacija, ir atsakomybė. Tapydavo ant drobės, aliejiniais dažais. Procesas ir medžiaga jai visuomet buvo svarbūs, ji vertino klasikinės tapybos būdą ir meistrystę. Dailininkės potėpis kruopštus, paviršių dengiant sluoksnis po sluoksnio, bet kartu lengvas ir peršviečiamas, lesiruotės technikos principu. Toks tapymas ir sukūrė paviršiaus atmosferiškumą, kolorito virpėjimą, jos tapybai būdingą mėlynos spalvos gylį ir plazdėjimą.
Iš (šuns) gyvenimo. 2021 m. / Organizatorių nuotr.
Patikusį motyvą Raimonda galėdavo kelis kartus pakartoti, tapyti jį keisdama paveikslo formatą, bet nieko daugiau. Atkartodavo kompoziciją be vizualios paklaidos, matematiniu tikslumu – toks paradoksalus kūrybiškumo ir tikslumo derinys.
Minimalizmas jos ankstesniuose darbuose turėjo gilią prasmę. Keli paprasti elementai tapyboje tapdavo kažkuo daugiau – ilgesio, begalybės ar amžinybės įvaizdinimais. Dailininkės darbų niekaip nepavadinsi gamtovaizdžiais: tai sielos peizažai, pasakojimai apie jausenas. Ji mėgo horizonto linija padalyti drobės kompoziciją tai pusiau, tai nuleisdama arba pakeldama ją, sukurti tvirtą paveikslo sandarą. Raimondai buvo svarbus estetinis paveikslo poveikis: „Grožis – tai šviesa, spalva, jų santykis, žmogaus vidinis švytėjimas, išskirtinumas arba būsena. Gali įkvėpti net oro virpėjimas, drėgmė, erdvė, šešėliai, rūkas“, – sakė ji.
Iš Šveicarijoje nutapytų paskutinių drobių skverbte skverbiasi nerimas. Ilgesio būseną keičia pranašiškas ėjimo motyvas. Menininkė jau neslėpdama savo nerimo užrašuose klausia, koks tas ėjimas, kur link: „Nenumaldomas žmogaus noras, poreikis eiti, judėti. Ir nesvarbu, ar kelias nuves ten, kur bus geriau, ar gerokai blogiau. Svarbus pats ėjimas.“
Smaragdinis ežeriukas. 2023 m. / Organizatorių nuotr.
R. Jatkevičiūtės-Kasparavičienės kelias nesibaigia – žemiškosios kelionės pabaiga reiškia naująją kelionę amžinybėn. Dailininkė gyva savo paveiksluose, mums liko jos talentas, mintys ir troškimai.
Kas? R. Jatkevičiūtės-Kasparavičienės (1959–2023) tapybos darbų paroda „Virš debesų“.
Kur? Lietuvos dailininkų sąjungos Kauno skyriaus galerijoje „Drobė“ (Drobės g. 62-308)
Kada? Atidarymas balandžio 18 d. 18 val., veiks iki gegužės 12 d.
NAUJAUSI KOMENTARAI
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Kviečia švęsti: renginys mylintiems upes ir netikėtumus
Iki Kauno gimtadieninio liko vos savaitė. Renginių gausa tokia, kad jau dabar reikėtų pradėti rinktis, kur būtinai norėtumėte apsilankyti ir pamatyti, išgirsti, patirtis. ...
-
Karališkasis mecosopranas dama S. Connolly: scenoje man svarbiausia atskleisti savo personažo esmę
Gegužės 31 d. Pažaislio muzikos festivalį pradės prancūziškosios romantikos kūrinių programa, kurią pristatys britų karališkasis mecosopranas dama Sarah Connolly kartu su maestro Gintaro Rinkevičiaus vadovaujamu Lietuvos valstybiniu si...
-
„Kaunas Blues 2024“ žada tikrą šventę miestui1
Spalio 11–12 d. Kaunas skęs bliuze: „Kaunas Blues 2024“ žada užkurti tikrą šventę miestui. Vakariniai koncertai Kauno sporto halėje kvies išgirsti šiandienos bliuzo žvaigždes, o nemokama dieninė programa Kauno st...
-
Viena mėgstamiausių miestiečių vasaros vietų Kaune švęs jubiliejinį sezono atidarymą
Gegužės 17–18 d. „Kauno vasaros terasa“ ir „Pilies sodas“ švęs jau dešimtąjį sezono atidarymą. Visą savaitgalį miestiečių pamėgtoje vietoje, prie pat Kauno pilies, vyks koncertai po atviru dangumi. Penktad...
-
Fotografija kaip būdas tyrinėti miestą
Į Kauną atkeliauja fotografijų paroda „Ki |r| timai. Žvilgsnis į Kirtimų mikrorajoną“. Vienam dinamiškiausių Vilniaus rajonų skirtame projekte – kaunietės Ievos Austinskaitės kūriniai. ...
-
Vandens motociklai – statybų aikštelėje: kviečia stebėti ir dalyvauti azartiškose lenktynėse
Lietuvos vandens motociklų sporto meistrai gegužės 18 dieną kviečia į sezono atidarymo šventę Kaune. Vilijampolėje ties keleivine prieplauka Nemuno vandenis sudrebins lenktynės „Kaunas Jet“. Čia pat vyksta naujo tilto statybos, tod...
-
Vasariškos pramogos keliems tūkstančiams Kauno vaikų: skelbiama registracijos pradžia1
Daugiau kaip 3 tūkst. mažųjų kauniečių vasarą leis įsimintinai ir turiningai. 29 švietimo, kultūros ir sporto įstaigos bei nevyriausybinės organizacijos nuo birželio iki pat rugpjūčio pabaigos pasirūpins kokybišku jų laisvalaikiu....
-
Kaune vyksta atvirų durų dienos, skirtos susipažinti su ateities reklamos galimybėmis
Kaune vyksta atvirų durų dienos, skirtos visiems, kas nori iš arčiau pažinti naujausias reklamos gamybos galimybes, susipažinti su naujausiomis reklamos stendų ir ekranų tendencijomis bei techninėmis galimybėmis. Atvirų durų dienos vyks vis...
-
Kultūros ir sporto renginiai Kauno rajone gegužės 14–19 d.1
Gegužės 14 d. L. Armstrongo estrada Vilkijoje: 14–17 d. Tarptautinė žavėjimosi augalais diena. Atviros žemės meno (Land art) edukacinės meistriškumo dirbtuvės. Neveronių laisvalaikio salė: 15 val. „Šeima – mūsų ...
-
Gegužė – su poezijos žiedais1
Tradiciškai Kaune šį savaitgalį jau 60-ąjį kartą prasidės tarptautinis poezijos festivalis „Poezijos pavasaris 2024“, kurį rengia Lietuvos rašytojų sąjunga (LRS), Rašytojų klubas. Seniausio Lietuvos poezijos k...