Kaip išsaugoti moderniojo šokio istoriją?

Kaip ir kiekvieną trečiadienį, skubu į Nacionalinį M. K. Čiurlionio dailės muziejų, į čia vykstančius „Dance Well“ integruoto šokio užsiėmimus Parkinsono liga sergantiems asmenims, rengiamus kartu su Lietuvos Parkinsono ligos draugija. Profesionalūs šokėjai įvairiomis šokio užduotimis bando lavinti kūną, vaizduotę ir šokio partnerystę. Aš, kaip vedlė, stengiuosi laviruoti tarp šokio, kiekvieno dalyvio asmenybės ir jo kūno galimybių. Vieną trečiadienį, nors ir atlikome tas pačias užduotis, viskas vyko kitaip. Mintimis vis nuklysdavau į išvakarėse tarptautiniame scenos menų festivalyje „ConTempo“ matytą spektaklį „Figuring Age“.

Pasirodymą atliko vengrų šiuolaikinio šokio šokėja Boglárka Börcsök. Spektaklyje įamžintos jau anapilin iškeliavusios Vengrijos modernaus šokio pradininkės – Irén Preisich, Éva E. Kovács ir Ágnes Roboz. Atrodė, kad tai tarsi į sceną perkeltas „Dance Well“ užsiėmimas. Tiek per šokėjos kūną pirmoje spektaklio dalyje, tiek antroje, kai buvo pristatytas dokumentinis filmas, kuriame šokio judesius atliko garbaus amžiaus moterys. Šokėja interpretavo jų pasirodymą panašiai kaip kad minėtuose užsiėmimuose dirbantys jaunieji profesionalūs šokėjai, padedantys išjudinti suglebusį seną kūną.

Kodėl kauniečiams buvo svarbu pamatyti spektaklį apie tris iškilias vengrų modernaus šokio asmenybes? Kodėl verta išsaugoti Vengrijos ir Lietuvos moderniojo šokio istoriją, jei jau yra daugybė vykstančių šiuolaikinio šokio apraiškų? Ir, jei verta, kaip išsaugoti moderniojo šokio istoriją?

M. Plepio nuotr.

Norint atsakyti į šiuos klausimus, reikėtų labiau pasigilinti į „Figuring Age“ sukūrimo kontekstą. Šokio meistrę B. Börcsök ir kino menininką Andreasą Bolmą sukurti šį kūrinį pirmiausia įkvėpė senatvės tematika, kurią inspiravo Alzheimeriu serganti Boglárkos močiutė, prisiminimai apie meno laisvę Vengrijoje ir sovietų režimą. Menininkams buvo svarbu, kad jų kūrinys įamžintų modernaus šokio praeitį ir tris iškilias šio šokio Vengrijoje pradininkes.

Pirmiausia ši idėja kristalizavosi į dokumentinę vaizdo instaliaciją, vėliau – ir į šokio performansą, kuriame atskleistos temos labai artimos ir Lietuvos, Kauno kontekstui. Senatvės  tema nuolat atsispindi ir Lietuvoje vykstančiuose projektuose. „Dance Well“ stengiasi išlaikyti Parkinsono draugijos narių išmintį ir ją perkelti į judesį. Kaune užgimė ir modernaus šokio pradžia su Kira Daujotaite priešakyje, vėliau Birutės Letukaitės dėka įkurtas šokio teatras „Aura“. Labiausiai tinkama vieta prisiminti moderniojo šokio palikimą – jo lopšys. Pristatytas būtent čia, Kaune, spektaklis „Figuring Age“ užmezgė glaudų ryšį tarp Vengrijos ir Lietuvos šokio istorijos.

Atsakymus į klausimus padeda rasti ir „ConTempo“ svečių spektaklis. Tris garbaus amžiaus vengrų šokėjas atkartojusi B. Borcsok judėjo lėtai, kurdama artimą ryšį su žiūrovais – vis paprašydama pagalbos judėti. Minimalistiniai judesiai, nosies šnypimas, – visa tai buvo tiesioginė vienos iš senolių įprastinių kūno judesių adaptacija. Šį judesį padėjo suprasti ir po spektaklio parodyta dokumentinė instaliacija, kurioje šokėjos įamžintos namų aplinkoje. Nosies šnypimas užima nemažą filmo dalį kaip esminis senolės atpažinimo judesio ženklas.

B. Borcsok pasirodymo akcentas – grakštūs rankų judesiai, įprasminti pasakojamų senolių istorijų. Judesių kalba ir prisiminimai vaizduotėje nupiešė tuometę Vengrijos politinę situaciją, šokėjų kasdienybę.

B. Borcsok apranga – palaidinė su kaspinu ir lakuoti batai kampuotomis nosimis – nukėlė geru šimtmečiu į praeitį. Balta apranga iš pat pradžių referavo apie atgijusią trijų mirusių šokėjų dvasią. Vėliau, įsigilinus į spektaklio prasmę, šokėjos aprangą ir kūną, tai buvo galima interpretuoti kaip archyvą, kuris leidžia susipažinti su moderniojo šokio istorija.

Senolėms šokėjoms šokis – ritualas, neleidžiantis kūnui suglebti. Net lovoje jų atliekami pratimai atrodo grakštūs.

Spektaklio erdvė padalyta į tris dalis: svetainę, sceną ir miegamąjį. Kiekvienas baldas apgaubtas baltomis lovatiesėmis, kurios kuria negyvenamos vietos atmosferą. Tik svetainėje ant stalo stovinti uždegta žvakė suteikia spektaklio erdvei bent kažkiek jaukumo.

Spektaklio pabaiga – miegamojo erdvėje, kur žiūrovai numauna šokėjai batus, paduoda stiklinę vandens. Miego ritualą vainikuoja jos papasakota sukrečianti istorija apie šokėją žydę, norinčią šokti pobūvyje, bet dėl savo kilmės nesulaukiančią vaikinų kvietimo. Istorija nuneša artistę į miego pasaulį, žiūrovų dėmesį prikausto dokumentinis filmas apie ką tik šokėjos įkūnytas Vengrijos šokio asmenybes.

Filmuota dokumentinė vaizdo medžiaga nukėlė į autentiškus šokėjų gyvenimus – tarsi žiūrėtum filmą, kuris vienu metu rodomas dviem kadrais: kiekvienos šokėjos portretu ir jos kasdienio gyvenimo aplinkos akimirkomis. Senoviniai interjerai su dideliais augalais ir nėriniuotomis staltiesėlėmis priminė Kauno tarpukario butus. Senolėms šokėjoms šokis – ritualas, neleidžiantis kūnui suglebti. Net lovoje jų atliekami pratimai atrodo grakštūs. Dokumentinė juosta – lyg instaliacija, vos pasibaigus pradedama sukti nuo pradžių. Iš naujo pradėjus rodyti filmą, susimąstę žiūrovai pajudėjo išėjimo link – be plojimų, įprastų pasibaigus spektakliui.

Pasirodymo skaidymas į šokio performansą ir filmą leido dviem skirtingoms meno formoms papildyti vienai kitą. Performanso dalyje įsijautus į B. Borcsok judesius ir jos pasakojimus, vėliau nesunku įsigilinti ir į dokumentinį filmą, pajausti trijų moterų tikrovišką buitį, realistinę judesio techniką.

Betarpiškas ryšis su žiūrovais leido sukurti gilų santykį su modernaus šokio tradicija, prisiliesti prie svetur gal visai nežinomų vengrų šokio asmenybių. Kita vertus, daug pasakojamo teksto trukdė sutelkti žiūrovo dėmesį: dalį jo buvo galima perteikti judesio ir kūno kalba.

Prisiminusi spektaklį iki pat detalių, sugrįžtu prie užsiėmimų su Parkinsono liga sergančiais senjorais. Dabar šią veiklą regiu kiek kitaip ir kiekvieną pamoką įamžinu šokį ligos kamuojančiuose kūnuose.



NAUJAUSI KOMENTARAI

Galerijos

  • Aikštei reikia konkretumo
    Aikštei reikia konkretumo

    Svarstydami, už ką balsuoti, žmonės klausinėjo vienas kitą: ar pakeis ką nors naujasis tautos vadas ar ir toliau sruvensime įkyrėjusia vaga? ...

    5
  • Savivertės nuospaudos
    Savivertės nuospaudos

    Šiandien „Eurovizijoje“ nuskambės lietuviškai atliekama daina, pakėlusi visą Malmės areną ant kojų. Koks pasididžiavimas sava kalba! Nereikia nė 1,3 mln. eurų, už kuriuos Valstybinė lietuvių kalbos komisija ketina stiprint...

    6
  • Skaitymo pagirios
    Skaitymo pagirios

    Skaudėjo galvą, nes gegužęs 7 d., kaip ir kasmet, buvo švenčiama Knygos diena. Skaitytoja vėl padaugino – per daug prisiskaitė, nes be saiko varė iki paryčių. Tada prisiekė – daugiau nė puslapio, na, nebent tik savaitgaliais ir t...

    1
  • Lauko išvietės paveldas
    Lauko išvietės paveldas

    Kerenskių giminės atstovas Aleksandras Fiodorovičius (1881–1970) jau buvo dingęs, tačiau Laikinosios vyriausybės nariai to dar nežinojo ir 1917 m. spalio 25 d. (pagal Julijaus kalendorių) popietę susirinko į paskutinį savo posėdį. ...

    19
  • Auksinis aštuonetas
    Auksinis aštuonetas

    Yra toks smagus filmas „Oušeno aštuntukas“ apie pramuštgalvių šutvę ir jų tobulą vagystę. Bet kalba šįkart ne apie holivudišką versiją. Lietuviškas variantas kur kas įdomesnis – čia a...

    2
  • Kodėl mes ne Amerika?
    Kodėl mes ne Amerika?

    Kodėl mūsų rinkimų kampanijos atrodo kaip melancholijos persmelktas moliūgas juodame lauke. Lauke, kur mėnulis šviečia visur, išskyrus jį. ...

    7
  • E. Lucasas: Europa privalo skirti daugiau lėšų gynybai
    E. Lucasas: Europa privalo skirti daugiau lėšų gynybai

    Buvęs (ir galimai būsimas) JAV prezidentas Donaldas Trumpas į aljansus žiūri per sandorių prizmę. Jo kalbose nėra miglotos retorikos apie vadinamosios D dienos išsilaipinimą, Berlyno sieną ar džiaugsmingą Europos susivienijimą 1989–19...

    6
  • Poetų ar miestų karas?
    Poetų ar miestų karas?

    Kiekviena XX a. kauniečių karta užaugo su sava Vilniaus idėja. Dabar nė vienas jų vasaros neįsivaizduoja be pajūrio, tarpukariu ateities neįsivaizdavo be Vilniaus. Jų nenoru „nurimti be Vilniaus“ sumaniai pasinaudojo ir Kremlius, š...

    3
  • Kiekviena diena – lyg asilų šventė
    Kiekviena diena – lyg asilų šventė

    Vos tik dienraštyje pasirodė straipsnis apie trijų Baltijos šalių sėkmę, patirtą per 20 metų Europos Sąjungoje, iškart sučiurleno komentatorių pagiežos upeliai. ...

    21
  • V. Matijošaitis apie verslo pasitraukimą iš Rusijos: visi žinojo, kad čia buvo tik laiko klausimas
    V. Matijošaitis apie verslo pasitraukimą iš Rusijos: visi žinojo, kad čia buvo tik laiko klausimas

    Jeigu iki šiol dirbčiau versle, pastarasis laikotarpis būtų skirtas vien atsakinėjimui į klausimus „kas, kaip, kada ir už kiek“. Tema jau išsemta, bet klausimai pilasi toliau. Kai kas negali susitaikyti su mintimi, kad „Vi...

    104
Daugiau straipsnių