- Venantas Butkus
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Laivo žurnalo turinys yra griežtai reglamentuotas, tačiau JAV kariniame jūrų laivyne jau seniai laikomasi tradicijos, kad pirmasis įrašas Naujųjų metų naktį turi būti rimuotas kaip eilėraštis.
Žurnale – laivo autobiografija
Tokia tradicija kelia keblumų, nes vis tiek, kad ir eilėmis, žurnale turi būti surašyti visi svarbiausi įvykiai, susiję su laivo valdymu, eksploatavimu ir navigacija.
Laivo popieriniai žurnalai buvo sukurti siekiant sudaryti chronologinę ataskaitą apie įvykius laive ir aplink jį. Tai savotiška laivo autobiografija, surašyta jo įgulos.
Žurnale kas valandą ar keturias valandas užrašoma laivo buvimo vieta, nueitas kelias, kursas, greitis, manevrai su varikliu ar burėmis, atlikti jūriniai darbai, oro ir jūros procesai. Įeinant į uostą ir jame stovint, laivo žurnale pateikiama išsami informacija apie locmano veiklą, inkaravimo sąlygas uoste ar reide, vandens gylį, atoslūgius, sroves ir kt.
Tradicija: lėktuvnešio „Abraham Lincoln“ budintis pareigūnas Ryanas Gougeris kuria pirmąjį metų įrašą denio žurnale. (12storylibrary.com nuotr.)
Žurnalą veda ir saugo pamainos budintis pareigūnas, tačiau laivo vadas prisiima visą atsakomybę už žurnalą ir privalo jį kasdien tikrinti, savo parašu patvirtinti įrašus.
Jūrininkai, keliaudami per pasaulį, šimtus metų skrupulingai užrašinėjo visus išgyventus įvykius į storą didelio formato knygą, kurią vadino laivo žurnalu. Kai kurie iš jų įgijo istorinę ir literatūrinę svarbą. Tai pasakytina apie Christopherio Columbuso, Vasco da Gamos, pirato Franciso Drake’0 ir daugelio kitų žinomų jūrininkų įrašus laivo žurnaluose.
Amerikiečių rašytojas, Nobelio premijos laureatas Johnas Steinbeckas, po šešių savaičių praleistų jūroje, remdamasis laivo žurnalo įrašais, parašė vieną svarbiausių negrožinės literatūros kūrinių „Žurnalas iš Kortezo jūros“.
Vidurnakčio rimuoti užrašai
Laivo žurnalas nėra tik įgulos gyvenimo kūrybinis dienoraštis, bet laikomas oficialiu dokumentu, kuris, reikalui esant, naudojamas kaip galimas įrodymas teisminiuose procesuose jūrų, admiraliteto ar civiliniuose teismuose.
Pirmąją Naujųjų metų naktį neoficialiai paskelbiamos paliaubos, tiesa, tik trumpam, tarp griežtų jūrų laivybos nuostatų ir jų nesilaikančių jūrininkų. Ištisos jų kartos patyrė, kad nėra blogesnės likimo išdaigos už budėjimą Naujųjų metų naktį. Ypač blogai, kai laivas stovi uoste. Kol draugai švenčia krante, budinti pamaina kankinasi iš nuobodulio.
Retenybė: vergų laivo „Mary“ žurnalas, kuris saugomas Džordžtauno bibliotekoje Vašingtone. (12storylibrary.com nuotr.)
Taip JAV kariniuose laivuose gimė įprotis ir tradicija pirmąjį Naujųjų metų budėjimą, nuo vidurnakčio iki ketvirtos valandos, laivo žurnale užfiksuoti eilėmis. Tai savotiška pramoga vargšams budėtojams, o kitą dieną ir draugams, grįžusiems į laivą po audringos nakties.
Nerašytos šio žaidimo taisyklės suteikė pamainos budėtojams laisvę daryti įrašus žurnale taip, kaip jiems diktuoja kūrybinė išmonė, bet su sąlyga, kad juose turi būti pateikta tikra informacija apie laivo ir įgulos padėtį. Tai įrašų autoriams kėlė nemažą iššūkį, kaip keliais eiliuotais posmais tiksliai nurodyti švartavimosi lynų ar inkaro grandinių būklę, pateikti kitokius techninius duomenis.
Ar pavyks atgaivinti tradiciją?
Tiksliai nežinoma, kada ir kaip atsirado įprotis eiliuotai užrašinėti Naujųjų metų vidurnakčio budėjimo įvykius laivo žurnale. Naval History and Heritage Command (Laivyno istorijos ir paveldo komanda) istorikai teigia, kad tai unikali JAV karinio jūrų laivyno tradicija.
Reikšmė: nepaisant įtampos, laivų mūšiuose kiekvienas turėjo rūpestingai pildomą laivo žurnalą. (12storylibrary.com nuotr.)
Tuo metu, kai JAV įsitraukė į Vietnamo karą, ši tradicija buvo plačiai žinoma visame laivyne. Tai paskatino organizuoti „Naujųjų metų laivo žurnalo konkursą“, kurį skatino jūrinis laikraštis „Navy Times“. 1968 m. leidinys gavo daugiau nei 1 tūkst. paraiškų iš norinčių dalyvauti varžybose dėl pagrindinio 100 dolerių prizo, skirto autoriui. Finalininkai buvo skelbiami laikraštyje, apie jų poetinius sugebėjimus sužinodavo visas laivynas.
Iki 1970 m. „All Hands“, oficialiame JAV karinio jūrų laivyno žurnale, konkursas buvo įvardijamas, kaip „auganti karinio jūrų laivyno tradicija“. Deja, ši tradicija su kiekviena nauja jūrininkų karta pradėjo nykti. Dabar kasmet vis mažiau pateikiama konkursui oficialių laivo žurnalų su specialiu Naujųjų metų turiniu.
Norėdama išsaugoti seną unikalią tradiciją, JAV karinio jūrų laivyno istorijos ir paveldo vadovybė atgaivino konkursą. Neseniai paskelbta, kad jau priimamos paraiškos 2021 Naujųjų metų pirmo eiliuoto įrašo laivo žurnale konkursui. Nugalėtojai bus paskelbti 2021 metų birželio 4 dieną, penktadienį.
NAUJAUSI KOMENTARAI
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Šventėje – kvapai ir nuostaba2
Šeštadienio popietę Žuvies dienos Klaipėdoje renginiai turėjo įsibėgėti. Taip ir buvo, tiesa, kai kuriems jų pakišo koją tam tikros aplinkybės, bet taip gal ir įdomiau. ...
-
Priesaika Tėvynei – jautrus šventės akcentas3
Antrąją, „Žuvies dienų Klaipėdoje“ šventės dieną vyko keli oficialūs, kartu jautrūs renginiai. Vienas jų – jaunųjų karininkų bei šaulių priesaikos ceremonija. ...
-
„Meridianas“ tradiciškai pakėlė bures: šiemet – ypatinga proga
Tradiciškai pažymint vasaros sezono pradžią, Klaipėdos simbolis „Meridianas“ penktadienio vakarą pakėlė bures. Istorinio jūrinio paveldo eksponatas po atviru dangumi savo burėmis Klaipėdą šiemet puoš jau dešim...
-
Pagalba Klaipėdoje apsistojusiems ukrainiečiams tebeteikiama
Prabėgus keleriems metams nuo Rusijos invazijos į Ukrainą, Klaipėdoje apsistojusiems ukrainiečiams vis dar skiriama tiek materialinė parama, tiek sprendžiami apgyvendinimo, vaikų ugdymo ar globos savivaldybei pavaldžiose uostamiesčio įstaigose, svei...
-
Klaipėdoje siūloma branginti automobilių stovėjimą, numatyti nemokamas dvi valandas17
Klaipėdoje siūloma koreguoti automobilių stovėjimo zonų ribas, dėl to dalyje uostamiesčio paslauga brangtų, tačiau kartu ketinama numatyti nemokamas dvi valandas vairuotojams pietų metu. ...
-
Atkurta Šv. Jono bažnyčioje kabojusi istorinė atminimo lenta12
Nors Šv. Jono bažnyčia tebėra tik senųjų klaipėdiečių atmintyje, ketinimai ją atkurti yra realūs. Penktadienį, kai Klaipėda jau buvo pradėjusi vasaros sezono atidarymo šventės linksmybes, į jų gausą įsiliejo šios bažny...
-
V. Sinkevičius: Baltijos jūros tarša milžiniška – 93 proc. teritorijos kenčia nuo eutrofikacijos11
Eurokomisaras Virginijus Sinkevičius sako, kad šiuo metu Baltijos jūra yra itin užteršta ir dėl šios priežasties Lietuva, kartu su kitomis draugiškomis regiono šalimis, turi įgyvendinti „nepatogius, bet ambicingus...
-
Dulkes uostamiesčio gatvėse laistys vandeniu
Nusistovėjus šiltiems ir sausiems orams, atmosferoje padaugėjo kietųjų dalelių. Gyventojai piktinasi, kodėl nedrėkinama gatvių danga, tačiau savivaldybė tikina, kad centrinėse miesto gatvėse laistymo darbai prasidėjo jau prieš porą ...
-
Jūrinės kultūros šaukliams – „Albatrosai“2
Klaipėdos jūrinės kultūros apdovanojimai „Albatrosas“ – simbolinė miesto padėka už reikšmingus metų darbus ir pasiekimus – šiemet įteikti tapytojui Edvardui Malinauskui, jūrų kapitonui Romui Karmazinui, Klaipėd...
-
„Ignitis renewables“ jūros tyrimai naujų horizontų atvers ir mokslui2
Tūkstančiai įveiktų kilometrų Baltijos bangomis, ilgos valandos tyrinėjimų atšiauriomis ir netipiškomis sąlygomis. Planuojamo jūrinio vėjo elektrinių parko pasiregimo darbai pažėrė ne tik nekasdienių iššūkių. Neabej...