- Valdas Pryšmantas, BNS
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Keleivių vežimo tarpmiestiniais maršrutais organizatoriams ir vežėjams baiminantis, kad dėl reformos nuo balandžio gali sutrikti kelionės, susisiekimo viceministras Mindaugas Tarnauskas sako, jog tokios situacijos būtų išvengta jei Seimas greitai priimtų Kelių transporto kodekso pataisas. Seimo ekonomikos komiteto pirmininko pavaduotojas Gintautas Paluckas sako, kad grėsmės nebevežti keleivių apskritai nėra.
M. Tarnausko teigimu, Kodeksas visą laiką buvo prioritetas, o Lietuvos transporto saugos administracija (LTSA) naują vežėjų atrankos konkursą paskelbė tik vykdydama teismo sprendimą, įpareigojusį užtikrinti konkurencingą aplinką.
„Kodekso projektas visą laiką buvo prioritetinis tiek ministerijai, tiek LTSA, tačiau dėl kažkokių aplinkybių jis užtruko Seime, o tuo tarpu LTSA buvo teismo įpareigota pradėti pradėti konkurencingą procedūrą. Sprendimų nesant Seime, administracija lygiagrečiai pradėjo kitą procedūrą, kuria siekiama to paties rezultato“, – BNS sakė M. Tarnauskas.
Siekiant didesnės konkurencijos šioje rinkoje, kodekso pataisos Seimui pateiktos pernai lapkritį, tačiau jos iki šiol nepriimtos.
Seimo Ekonomikos komitetas trečiadienį svarstys kai kurias Kodekso nuostatas, tačiau, G. Palucko teigimu, dėl pagrindinių nesutarimų kompromisai jau pasiekti, o likę klausimai bus išspręsti ir teisės aktas bus priimtas laiku.
„Buvo pasiekti visi kompromisai, dar liko pora nuostatų, reikės rytoj posėdyje pabaigti ir išgryninti, nes tikslas visų vis tik yra vienodas – kad būtų kokybiškos ir įperkamos tarpmiestinio transporto paslaugos ir neatsirastų kažkokių iškraipymų, kad pelnas subyra vežėjams kai kuriems, o taip vadinami socialiniai ar nepelningi maršrutai krenta ant valstybės pečių“, – BNS antradienį sakė socialdemokratas G. Paluckas.
„Išspręsime mes tuos klausimus ir pats įstatymo projektas pasieks Seimo salę be stabdymo“, – pridūrė jis.
Anot jo, Seimas dar turi pakankamai laiko priimti pataisas.
„Aš manau, pirmas dalykas – nėra čia jokios dramos ir nereikia iš to daryti dramos, kad sustos kažkokie vežimai, antra – iki balandžio turime pakankamai laiko, kad Seimas priimtų reikalingus sprendimus“, – sakė G. Paluckas.
Tuo metu įpareigota teismo LTSA pernai gruodį paskelbė naują vežėjų konkursą, tačiau teismas vežėjų prašymu jį laikinai sustabdė. Dabartinės administracijos ir bendrovių sutartys dėl maršrutų aptarnavimo baigiasi kovo pabaigoje ir dalis vežėjų nuo balandžio negalės teikti paslaugų, tuo metu LTSA teigia, kad sustabdžius konkursą ji sutarčių negalės pratęsti.
G. Paluckas sako, jog teisinės galimybės sutartis pratęsti yra, o kalbos apie tai, kad autobusai nuo balandžio nevažiuos, yra manipuliacijos ir gąsdinimai norint įgyti pranašumą derybose.
„Tiek vežėjai, tiek Transporto saugos administracija, tiek kiti rinkos dalyviai šioje situacijoje šiek tiek manipuliuoja, šitie gąsdinimai ir grasinimai, kad autobusai sustos, bus nevežama – jie laužti iš piršto, nes tiek teisinė galimybė yra pratęsti egzistuojančias sutartis, tiek vežėjai yra suinteresuoti tam tikrą aiškumą turėti dėl aptarnaujamų maršrutų. Tai, aišku, naudojama kaip spaudimo priemonė tam tikrose derybose dėl tam tikrų Kelių transporto kodekso nuostatų, tas vyksta pastaruosius keletą mėnesių“, – kalbėjo G. Paluckas.
LTSA konkursą paskelbė pernai gruodžio 19-ąją, siekdama vykdyti teismo įpareigojimą pradėti rinkos liberalizavimą.
Vasario pabaigoje Vilniaus apygardos teismas Klaipėdos ir Druskininkų autobusų parkų prašymu laikinai sustabdė naujų vežėjų atrankos konkursą, kol bus išsiaiškinta, ar jo sąlygos teisėtos. Ieškinius teismui pateikė ir Tolimojo keleivinio transporto kompanija („Toks“) bei „Kautra“, šios bylos sujungtos į vieną.
Bendrovių teigimu, konkurso sąlygos vežėjams yra sunkiai įgyvendinamos. „Kautros“ valdomoje interneto svetainėje autobusubilietai.lt šiuo metu apribotas bilietų įsigijimas nuo balandžio 2 dienos.
Transporto saugos administracija apskundė teismo sprendimą – anot jos, įmonių ieškiniai yra suplanuoti ir tendencingi bendrovių veiksmai norint sutrukdyti planuojamus pokyčius ir taip išlaikyti rinkos dalį bei trukdyti į ją patekti sąžiningai konkuruoti sutinkantiems naujiems vežėjams.
G. Paluckas teigia, kad konkurso skelbti apskritai nereikėjo – svarbiausia priimti Kkodekso pataisas.
„Seimo narių grupė kreipėsi į teismą ir prašė stabdyti taip vadinamus konkursus, nes jiems nėra jokios prielaidos ir jokios būtinybės, čia, man atrodo, administracija bėga priekyje traukinio, nes pirmiausiai turi būti teisinis reguliavimas įstatymo lygmenyje, po to – kiti dalykai. Jau sausį buvome tai išsiaiškinę ir, atrodo, visi suprato, bet administracija jau buvo tuos konkursus paskelbusi“, – sakė G. Paluckas.
G. Palucko teigimu, Kodekso pataisos dabartinį rinkos reguliavimą keičia „labai stipriai“, todėl svarstant pakeitimus kilo dideli ginčai.
„Ginčų tikrai buvo, nes tos nuostatos, kurios dabar yra pasiūlytos, tikrai keičia tą reguliavimą labai stipriai tarpmiestinio vežimo. Bet buvo ir daug neaiškumų, netikslumo arba nelogiškumo. (...) Čia daug buvo techninio pobūdžio momentų, bet visos tos nuostatos buvo gana sudėtingos, dėl visų buvo diskutuota“, – kalbėjo socialdemokratas.
Seimo narys teigia, kad svarstymų komitete metu pavyko ištaisyti visus Kodekso pataisų neatitikimus, rasti kompromisų, padaryta nuolaidų.
„Buvo padaryta ir nuolaidų: pereinamieji laikotarpiai yra dėl autobusų parko atnaujinimo ir maršrutų aptarnavimo. Pasiekti kompromisai yra daugeliu atvejų“, – sakė G. Paluckas.
Diskusijų ir įtampos, anot jo, buvo galima išvengti, jeigu projektas Seimui būtų pateiktas tinkamai jį paruošus.
Kodekso pataisomis, jas rengusios Susisiekimo ministerijos nuomone, siūlomas konkurencingas vežėjų patekimas į rinką. Susisiekimo viceministras M. Tarnauskas sako, kad tai būtų paprastesnis vežėjų atrankos modelis, kuris suteiktų daugiau lankstumo ir laisvės.
„Vežėjams būtų paprastesnis patekimas į rinką, norint važiuoti iš taško A į tašką B užtektų suderinti leidimus su savivaldybės institucija, LTSA, atitikti tam tikrus kokybinius parametrus dėl autobusų ir tą veiklą vykdyti. Būtų tiesiog patogiau“, – BNS sakė M. Tarnauskas.
Seimui pateiktame pirminiame projekte buvo numatyta, kad tolimųjų maršrutų autobusų tvarkaraščiai turės būti suderinti su traukinių maršrutais, bus galima vežti ne senesniais kaip 14 metų autobusus, stotyse turės būti įrengtos laukimo salės ir patalpos darbuotojams bei ekipažams, keleivių įlaipinimo ir išlaipinimo peronai, autobusų stovėjimo tarp reisų aikštelės, bilietų kasos ar terminalai bei bagažo saugyklos, jos privalės turėti interneto svetaines ir jose skelbti visą informaciją.
Tolimojo susisiekimo autobusais reformos prireikė Konkurencijos tarybai paskelbus, kad šiame versle trūksta konkurencijos.
Praėjusių metų pabaigoje Lietuvoje buvo 260 tolimojo susisiekimo maršrutų, kuriuos aptarnavo 35 įmonės. LTSA paskelbus konkursą, jame dalyvių paraiškas pateikė 40 vežėjų, iš jų turėjo būti atrinktos tik reikalavimus atitikusios bendrovės, su kuriais būtų pasirašomos sutartys.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Įvardijo, kiek turėtų kainuoti Lietuvos narystės ES 20-mečio komunikacinė kampanija1
Lietuvai minint narystės Europos Sąjungoje (ES) 20-metį, ieškoma galinčiųjų sukurti šiai sukakčiai skirtą komunikacinę kampaniją. ...
-
S. Krėpšta: didindami įkainius ir uždarydami skyrius, bankai elgiasi socialiai neatsakingai20
Komerciniams bankams didinant paslaugų įkainius šalies gyventojams bei uždarant skyrius regionuose, Lietuvos banko valdybos narys Simonas Krėpšta tai vadina bankų socialinės atsakomybės stoka. ...
-
„NEO Finance“ įmonė Nyderlanduose investuos 2 mln. eurų2
Lietuvos finansų technologijų (fintech) startuolis „Neo Finance“ į veiklą Nyderlanduose per ateinančius metus investuos daugiau nei 2 mln. eurų. ...
-
LEA: mažiausias kelionės išlaidas ir toliau patiria važiuojantys elektromobiliu15
Palyginus kelionės kainą, važiuojant įvairių rūšių degalais varomomis transporto priemonėmis, mažiausios kelionės išlaidos ir toliau išlieka važiuojant elektromobiliu, praneša Lietuvos energetikos agentūra (LEA). ...
-
G. Skaistė – apie Lietuvos ambicijas ir planus energetikos sektoriuje8
Finansų ministrė Gintarė Skaistė sako, kad nacionalinėje klimato kaitos valdymo darbotvarkėje Lietuva yra nusimačiusi įvairius tikslus, iš kurių vienas pagrindinių – kad iki 2030 m. atsinaujinantys energijos šaltiniai sudarytų 10...
-
Dauguma didžiųjų miestų planuoja baigti šildymo sezoną
Vilniaus, Šiaulių, Kauno ir Panevėžio savivaldybės iki antradienio planuoja baigti šildymo sezoną. Klaipėdos savivaldybė sprendimą dėl šildymo sezono pabaigos ketina priimti kitos savaitės pradžioje. ...
-
NŽT perspėjo Kauno savivaldybę laikytis nuosavybės teisių į žemę atkūrimo taisyklių3
Nacionalinė žemės tarnyba (NŽT) perspėjo Kauno miesto savivaldybę laikytis nuosavybės teisių į žemę atkūrimo taisyklių. ...
-
G. Nausėda: Sakartvelas tolsta nuo europinių idealų19
Prezidentas Gitanas Nausėda teigia, kad Sakartvele šiuo metu svarstomas „užsienio įtakos“ įstatymas šaliai sudaro kliūčių toliau eiti eurointegracijos keliu. ...
-
Kaunas pirmadienį baigia šildymo sezoną4
Balandžio 29 d. Kauno mieste baigiamas šildymo sezonas, prasidėjęs praėjusių metų spalio 16 dieną. Kaip įprasta, kauniečiai už šilumą mokėjo vieną mažiausių kainų šalyje – visą šildymo sezoną ji buvo mažesn...
-
A. Širinskienė mano, kad Seimas pavasarį pritars pelno mokesčio didinimui gynybos tikslams2
Mišrios Seimo narių grupės atstovė Agnė Širinskienė mano, kad parlamentarai susitars dėl pelno mokesčio kėlimo gynybos reikmėms iki šios parlamento kadencijos pabaigos. ...