- Ignas Dobrovolskas, ELTA
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Lietuvos transporto ir logistikos įmonės šiuos metus vertina, kaip sudėtingus – ekonomikos nuosmukis ir geopolitinė įtampa apribojo tarptautinės prekybos augimą, todėl krovinių vežimo rinka išliko labai nestabili. Taip pat, transporto sektorius ir toliau kritiškai vertina kvotas, skirtas žmonių ne iš Europos Sąjungos (ES) šalių įdarbinimui.
Tarptautinio transporto ir logistikos aljanso (TTLA) generalinis sekretorius Povilas Drižas tvirtina, kad vežimo kelių transportu paslaugų operacijos piką buvo pasiekusios 2022 m. paskutinįjį ketvirtį, kuomet smarkiai išaugo krovinių vežimo paslaugą paklausa, o vežėjai susidūrė su ribotais kelių transporto priemonių pajėgumais. Vis tik, pasak jo, situacija iš esmės pasikeitė šių metų pradžioje, staigiai kritus krovinių transportavimo paslaugų paklausai.
„Remiantis TTLA analize, transporto paslaugų eksporto pajamų dalis, skaičiuojant vienam tonkilometriui, per 2023 pirmąjį ketvirtį, palyginti su 2022 metų ketvirtuoju ketvirčiu, susitraukė 39 proc.“, – Eltai teigė P. Drižas.
„Jeigu 2022 metais mūsų šalies tarptautinių krovinių pervežimo sektorius patyrė dviženklį augimą, šiais metais laukiama kuklesnių rezultatų. Tuo tarpu ateinančių metų lūkesčius temdo neapibrėžtumas dėl ekonominės situacijos bei reguliaciniai pokyčiai aplinkosaugos srityje“, – aiškino jis.
P. Drižas taip pat paminėjo, kad Vokietijoje nuo šių metų gruodžio 1 d. kelių rinkliavą sunkvežimiams už išmetamą CO2 kiekį padidinta beveik du kartus, todėl šioje šalyje transporto operacijas vykdantiems Lietuvos vežėjams atitinkamai didėja veiklos kaštai bei paslaugų kainos dedamoji.
„Kitos ES šalys, vykdydamos vadinamą žaliosios transformacijos politiką, taip pat svarsto didinti mokesčius kelių transportui. Nuo 2027 m. ES į apyvartinių taršos leidimų prekybos sistemą bus įtrauktos ir kelių transporto įmonės – joms, kaip ir gamybos pramonei, teks pirkti taršos leidimus, priklausomai nuo valdomų transporto priemonių keliamos taršos“, – sakė TTLA generalinis sekretorius.
„Tai reiškia, kad transporto įmonėms už taršą gali tekti susimokėti kelis kartus – CO2 mokesčius verslas ir taip moka per dyzelino akcizą, kelių mokesčius. Papildomai nuo 2027 m. įsigalioja apyvartinių taršos leidimų sistema, o Europos Komisija taip pat rengia kitas iniciatyvas, pavyzdžiui, dėl priekabų ir puspriekabių CO2 emisijų apmokestinimo“, – dėstė jis.
Tuo tarpu Lietuvos nacionalinės vežėjų automobiliais asociacijos „Linava” generalinis sekretorius Zenonas Buivydas tvirtino, kad asociacija taip pat turėjo daugybę iššūkių, kaip ir 2022 m. Jis akcentavo, kad itin svarbus buvo darbuotojams ne iš ES šalių skirtas kvotų klausimas, kuris, Z. Buivydo teigimu, pridarė spragų siekiant sėkmingai įdarbinti profesionalius vilkikų darbuotojus iš tokių šalių kaip Uzbekistanas, Kazachstanas ir kitų valstybių, nes Lietuvoje vilkikų vairuotojų trūkumas vis dar siekia kone 10 tūkst.
„Kvotų 2023 m. buvo skirta 21,6 tūkst., bet joms išsekus, lapkritį paslaugų sektoriuje skaičius buvo padidintas 3,5 tūkst. Asociacija „Linava” dar įpusėjus metams kartojo, kad jau trečius metus iš eilės kvotos pasibaigs anksčiau laiko. Būtent taip ir įvyko“, – tvirtino Z. Buivydas.
„Iki šiol bandoma įrodyti, kad kvotos nepadeda, o tik apkrauna papildoma administracine našta. Transporto sektorius puikiai pamena, kai iki kvotų įvedimo buvo trūkstamų profesijų sąrašas pagal kurį palengvinta procedūra ir būdavo galima iš ne ES šalių įsivežti trūkstamus darbuotojus. Būtent trūkstamų profesijų sąrašas (faktas, ar profesija įtraukta, ar neįtraukta į tą sąrašą) ir leidžia tiek saugoti darbo rinką, tiek mažinti biurokratinę naštą“, – aiškino jis.
„Pašto dėžučių“ klausimas
Z. Buivydas taip pat akcentavo „Pašto dėžučių“ klausimo problemą, kai laikinojo įdarbinimo įmonės pagal kvotas kvietėsi darbuotojus iš ne ES šalių, tačiau kai jie gaudavo teisę dirbti mūsų šalyje ir tam tikrais atvejais būdavo apmokomi, vėliau juos laikinojo įdarbinimo įmonės pernuomodavo užsienio šalių įmonėms.
„Tokiu atveju sąžiningos Lietuvos transporto įmonės neteko nemažai potencialių ir labai svarbių darbuotojų, nes jų transporto ir logistikos sektoriuje nuolat jų trūksta. Dėl to – tūkstantiniai nuostoliai tiek ir transporto įmonėms, tiek ir visai valstybei“, – tvirtino „Linavos” generalinis sekretorius.
Tikslas turėtų būti nenusileisti konkurencinėje kovoje kitų šalių transporto įmonėms, kurios taip pat stengiasi kasmet demonstruoti vis geresnius rodiklius.
Geros žinios – siūlymas panaikinti vieną iš Mobilumo paketo reikalavimų
Vis tik TTLA generalinis sekretorius išskyrė ir gerą žinią – lapkričio mėnesį paaiškėjo, kad ES Teisingumo Teismo generalinis advokatas siūlo panaikinti vieną iš labiausiai ginčytinų Mobilumo paketo reikalavimų – įpareigojimą vilkikus kas aštuonias savaites grąžinti į jų registracijos šalį. Anot jo, jeigu ši prievolė bus panaikinta, verslas galės lengviau atsikvėpti, nes atsiras daugiau lankstumo optimizuoti tarptautinį krovinių vežimą vilkikais, sumažės išlaidos, patiriamos dėl tuščių krovinių važiavimo.
„Krovininio kelių transporto įmonių veiklos efektyvumą ir dekarbonizacijos tikslų įgyvendinimą taip pat gali paskatinti ES institucijose svarstomi pasiūlymai dėl geresnių sąlygų vežėjams vykdyti intermodalinio transporto operacijas. Nuo derybų dėl šių pasiūlymų baigties priklausys tai, ar bus sukurtas pakankamas teisinis pagrindas skirtingų transporto rūšių sinergijai ir intermodalinio transporto plėtrai“, – pabrėžė P. Drižas.
Vežėjai stengėsi persiorientuoti į Vakarus
Galiausiai Z. Buivydas tvirtino, kad vežėjai pastaraisiais metais vis labiau stengėsi persiorientuoti į Vakarus ir šios rinkos populiarumas auga. Tačiau, pasak jo, atsižvelgiant į tai, kiek pavyksta Lietuvos vežėjams nudirbti per metus, tai galimybės galėtų būti kur kas didesnės.
„Sklandesniam darbui, visų pirma, trukdo būtent darbuotojų trūkumas apie kurį minėta anksčiau bei tai, kad kartais sprendimai valstybėje priimami detaliau nepasitarus su visomis suinteresuotomis pusėmis (pavyzdžiui, nepasitarus su transporto sektoriumi užsieniečių teisinės padėties įstatyme panaikinta nuostata draudžianti užsienio piliečiams dirbti pagal laikinojo įdarbinimo sutartį)“, – aiškino „Linavos“ generalinis sekretorius.
„Vežėjų atstovai iki šiol laikosi ir toliau laikysis nuomonės, kad jeigu susitvarkysime problemas savo šalies viduje ir nebetrukdysime transporto sektoriaus darbui, tuomet ir pats transporto sektorius galės dar labiau augti, sumokėti žymiai daugiau mokesčių valstybei. Tikslas turėtų būti nenusileisti konkurencinėje kovoje kitų šalių transporto įmonėms, kurios taip pat stengiasi kasmet demonstruoti vis geresnius rodiklius“, – akcentavo jis.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Mažiausia metinė infliacija Baltijos šalyse balandį išliko Lietuvoje, didžiausia – Estijoje
Mažiausia metinė (12-os mėnesių) infliacija Baltijos valstybėse balandį išliko Lietuvoje, o didžiausia Estijoje, rodo nacionalinių statistikos tarnybų duomenys. ...
-
R. Pocius: tiekėjai negalėjo iš vartotojų reikalauti grąžinti lėšų už nutrauktas sutartis2
Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos (VERT) pirmininkas Renatas Pocius kartoja, kad nepriklausomi elektros tiekėjai ir iki praėjusių metų vasaros negalėjo gyventojams, mažoms bei labai mažoms įmonėms numatyti sutarčių nutraukimo, tiekėjo ke...
-
„Via Lietuva“ ruošiasi pradėti pernai sausį įgriuvusio tilto Kėdainiuose rekonstrukciją4
Valstybės valdoma bendrovė „Via Lietuva“ (buvusi Lietuvos automobilių kelių direkcija, LAKD) ruošiasi pradėti rekonstruoti 2023 metų sausį įgriuvusį tiltą per Nevėžį Kėdainiuose. ...
-
LAT: teismas turės iš naujo nagrinėti, ar e. tollingo sistemos rangovė pasirinkta teisėtai
Apeliacinis teismas iš naujo turės vertinti, ar milijoninės vertės elektroninės kelių rinkliavos informacinės sistemos, vadinamojo e. tollingo, diegimui bendrovė „ProIT“ buvo pasirinkta teisėtai, nusprendė Lietuvos Aukščiaus...
-
Vilniečius už balandį pasieks perpus mažesnės sąskaitos3
Nepaisant prognozių, kad per anksti sostinės savivaldybei baigus šildymą ir vėl jį atnaujinus vilniečiams teks už tai susimokėti daugiau, sąskaitos už balandį juos pasieks perpus mažesnės. ...
-
R. Pocius: gamtinių dujų kainos antrą pusmetį gyventojams turėtų likti panašios2
Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos (VERT) pirmininkas Renatas Pocius sako, kad gamtinių dujų kainos antrąjį šių metų pusmetį gyventojams turėtų išlikti panašios į esančias balandį–birželį, arba tokios pat. ...
-
Balandį – suderinta 0,4 proc. metinė, 0,3 proc. mėnesio infliacija1
Balandį apskaičiuota metinė infliacija Lietuvoje pagal su kitomis Europos Sąjungos (ES) valstybėmis suderintą vartotojų kainų indeksą siekė 0,4 procento. ...
-
Kas ir kiek mokės už įvažiavimą į Senamiestį?31
Aiškėja, kad už įvažiavimą į Kauno senamiestį teks mokėti tiems, kurie šią vietą tiesiog kerta tranzitu. Jei automobilis paliekamas stovėti, mokestis bus imamas kaip už parkavimą. ...
-
Lošimų priežiūros tarnybos vadovas dėl gero darbo paskirtas naujai kadencijai be konkurso10
Finansų ministrė Gintarė Skaistė be konkurso paskyrė Lošimų priežiūros tarnybos (LPT) vadovą Virginijų Daukšį naujai kadencijai vadovauti įstaigai, tai padaryti leido labai geras tarnautojo veiklos įvertinimas, o sprendimui skirti j...
-
Seime – siūlymas sudaryti palankesnes sąlygas pluoštinių kanapių produktų įvežimui į Lietuvą3
Seimas imasi svarstyti žemės ūkio ministro Kęstučio Navicko pateiktas Pluoštinių kanapių įstatymo pataisas, kuriomis siekiama sudaryti palankesnes sąlygas įvežti į Lietuvą iš kitų Europos Sąjungos (ES) valstybių pluoštini...