- Kauno.diena.lt inf.
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Variklinė alyva – tarsi kraujas, tekantis žmogaus venomis. Tai itin svarbus komponentas, galintis užtikrinti ilgaamžį variklio veikimą, arba, atvirkščiai, jam pakenkti. Nors moderniose transporto priemonėse alyvos kokybės reikalavimai vis griežtėja, vairuotojai neretai vadovaujasi pasenusiomis žiniomis.
Žinių nepakanka
Laikai, kai kiekvienas senosios kartos automobilio savininkas, žiemą norėdamas užvesti savo automobilį, turėdavo ne itin kokybišką 15W-40 alyvą pakeisti į vadinamąją vakarietišką, pusiau sintetinę 10W-40, šiandien sunkiai įsivaizduojami. Vis dėlto daugelio vairuotojų suvokimas vis dar įstrigęs tame laikmetyje. Variklinę alyvą dauguma vis dar renkasi pagal prekių ženklo populiarumą arba klampumo klasę.
Anot specialistų, XXI a. alyvos klampumo klasė nebėra pakankamas pasirinkimo kriterijus. Šiuolaikiniams varikliams būtinai reikalinga gamintojų patvirtinta konkreti alyva.
Nuolat griežtėjančius reikalavimus automobilių variklinės alyvos kokybei lemia nauji variklių konstrukcijos sprendimai. Taip pat griežtėjantys išmetamųjų teršalų standartai ir padidėjęs biokomponentų kiekis degaluose. Tad, renkantis variklinę alyvą, nebepakanka atsižvelgti vien į klampumą – būtina tiksliai žinoti, kokį kokybės standartą privalo atitikti konkrečiam automobiliui tinkanti alyva.
Ekspertai pasidalijo įžvalgomis ir patarimais, ką būtina žinoti apie alyvos kokybę ir kodėl ji tampa vis svarbesnė, o žinių trūkumas – vis pavojingesnis.
„Painumas – kad net tos pačios klampumo klasės alyva gali visiškai netikti tos pačios markės automobiliams, nes nebus suderinama su visų jų variklių specifika“, – pasakojo Vilniuje įsikūrusio autoserviso vadovas Martynas Šimkus.
Orientyras: lietuviams ypač aktualu žinoti ILSAC kokybės standartą, kurį dažnai naudoja populiarių Japonijos ir Korėjos automobilių gamintojai. / E. Ovčarenko / BNS nuotr.
Padeda nuorodos
Pasak „TotalEnergies“ bendrovės techninio skyriaus vadovo Andrzejaus Husiatynskio, konkrečius parametrus apie bet kuriam automobiliui tinkamiausią alyvą galima rasti transporto priemonės naudotojo vadove arba alyvos gamintojo svetainėje.
Jei to nepadarysite, o pasikliausite tik bendra nuovoka, galite sutrumpinti variklio tarnavimo laiką. Dar blogiau, kad dėl pavojingo LSPI reiškinio per itin trumpą laiką variklis bus sugadintas nepataisomai.
Pašnekovų patarimu, atpažinti tinkamą variklinę alyvą padės gamintojo patvirtinimas. Jį galima rasti automobilio naudotojo vadove – čia esančius simbolius pakanka palyginti su simboliais ant alyvos pakuotės. Jei jie suderinami – galite drąsiai rinktis konkretų gaminį.
„Gamintojo patvirtinimai yra universalūs, juos vienodai žymi visi alyvos gamintojai. Pavyzdžiui, „Peugeot“ savininkas, kuris turi PSA patvirtinimą B71 2010, turėtų pirkti alyvą su šiuo patvirtinimu – kiti parametrai jau bus mažesnės svarbos. BMW vairuotojas, kuris randa BMW alyvos patvirtinimą LL-17 FE, turėtų pirkti alyvą su šiuo patvirtinimu. Šiuo metu tai vienintelis teisingas kriterijus renkantis alyvą šiuolaikiniams varikliams. Vartotojams dėl to tik paprasčiau, nes nebereikia išmanyti alyvos klasifikacijos – klampumas jau tapo antraeiliu dalyku“, – dėstė A. Husiatynskis.
Mažina trintį
Eksperto teigimu, alyvos kokybės standartus nustato net kelios tarptautinės organizacijos: ACEA (Europos automobilių gamintojų asociacija), API (Amerikos naftos institutas) ir ILSAC (Tarptautinis tepalų standartizacijos ir patvirtinimo komitetas).
Net tos pačios klampumo klasės alyva gali visiškai netikti tos pačios markės automobiliams, nes nebus suderinama su visų jų variklių specifika.
„Lietuvos vairuotojams ypač aktualu žinoti ILSAC kokybės standartą, kurį itin dažnai naudoja populiarių Japonijos ir Korėjos automobilių gamintojai. Šis standartas egzistuoja 30 metų, tačiau dabar jo reikalavimai yra patys griežčiausi per visą istoriją“, – pasakojo „TotalEnergies“ atstovas.
Ekspertai išskiria kelis pagrindinius kokybiškos alyvos kriterijus, kuriuos turėtų žinoti kiekvienas vairuotojas. Šiuos kriterijus atitinka variklinės alyvos, kurioms taikomi naujausi ILSAC GF-6 kokybės standarto reikalavimai.
Pagrindinė alyvos paskirtis – sumažinti trintį variklyje. Gaminant kokybiškiausią alyvą naudojami klampumo ir trinties mažinimo priedai su žemu HTHS koeficientu, padedantys sumažinti trintį variklyje ir padidinti jo efektyvumą. Tai užtikrina ir mažesnes degalų sąnaudas. Alyva, kuri atitinka GF-6 standartą, mažesnes degalų sąnaudas privalo užtikrinti nepaisant ilgo ir sunkaus variklio darbo.
Progresas: nuolat griežtėjančius reikalavimus automobilių alyvos kokybei lemia nauji variklių konstrukcijos sprendimai. / Organizatorių nuotr.
Kaupiasi suodžiai
Dar viena svarbi alyvos užduotis – apsauga nuo oksidacijos. Šiais laikais mažesni automobilių varikliai jau nieko nebestebina. Dėl savo specifikos didesnę galią jie pasiekia didėjant šiluminei alyvos apkrovai, dėl kurios alyva oksiduojasi, o jos klampumas – didėja.
Gaminant aukščiausios kokybės alyvą naudojami priedai, turintys antioksidacinių savybių, pailgina bazinės alyvos tarnavimo laiką ir atitolina oksidacijos pradžią. Be to, dispersiniai priedai sugeria taršias medžiagas, pavyzdžiui, suodžius, ir neleidžia jiems užteršti alyvos.
Kokybiška alyva naudinga ir tam tikrai anglies nuosėdų susidarymo prevencijai. Joje naudojami priedai trukdo kauptis suodžių, dervų ir alyvos oksidacijos produktams. Ji taip pat užtikrina mažiausią įmanomą išgarinimą iš degimo kameros. Dėl to mažiau užsiteršia įsiurbimo vožtuvai, katalizinis konverteris.
Variklinė alyva garantuoja ir paskirstymo grandinės apsaugą, aušinimą ir valymą. Naudojant kitokią, nei gamintojo rekomenduojama, alyvą gali sutrikti hidraulinio įtempiklio veikimas, o tai turi įtakos netinkamam grandinės darbui.
Be to, kokybiška alyva sumažina LSPI (ang. Low-Speed Pre-Ignition) reiškinį, kuris ypač būdingas mažalitražiams varikliams. Kuo alyvos klampumas mažesnis, tuo mažiau alyvos likučių lieka degimo kameroje ir stūmoklio-cilindro erdvėje. Geras alyvos pagrindas užtikrina mažesnę oksidaciją, mažesnius jungčių struktūros pokyčius ir sumažina tepalų garavimo greitį.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Per piką Pilies žiede – dar didesnis chaosas: pakeistos eismo tvarkos dalis vairuotojų nepastebi12
Penktadienį Pilies žiedinėje sankryžoje pakeista eismo tvarka, nubraižyta ištisinių linijų, tačiau dalis vairuotojų važiuoja kaip seniau, sukeldami chaosą. Daugiau automobilių rikiuojasi ir Šv. Gertrūdos gatvėje, mat tik iš &...
-
Balandį Lietuvos naudotų lengvųjų automobilių rinka išaugo daugiau nei 10 proc.
Balandį naudotų lengvųjų automobilių įregistruota 10,2 proc. daugiau nei prieš metus, remdamasi preliminariais „Regitros“ duomenimis skelbia bendrovė „AutoTyrimai“. ...
-
Sarkazmas keliuose: kiek reikia skubančių vairuotojų sankryžai užblokuoti?12
Spūstys jau tapo kasdienybe. Sąmoningumas padeda visiems sveikiems ir greičiau grįžti namo. Tačiau taisyklių paiso ne visi. ...
-
Pilies žiede pakeista eismo tvarka: vairuotojai masiškai kerta naujas ištisines linijas49
Jonavos gatvės žiedinėje sankryžoje pakeista eismo tvarka, tad atvažiuojant nuo Kauno pilies įvažiuoti į žiedinę sankryžą nepavyks, čia naujai nubraižyta ištisinė juosta. Patekti į šią žiedinę sankryžą iš Senamiesčio ...
-
„Vairuokite kaip moterys“: neigia ilgus metus gyvavusį mitą, kad vyrai vairuoja geriau1
Visuomenėje vyrauja nuomonė, kad vyrai vairuoja geriau ir saugiau nei moterys. Tačiau Prancūzijos eismo įvykių statistika rodo ką kita. 2022-2023 m. 84 proc. mirtinų autoįvykių sukėlė vyrai. Todėl dabar nauja socialinė kampanija Prancūzijoje ske...
-
Apie elektrinių paspirtukų vairuotojus: sunku komentuoti, kas vyksta žmogaus galvoje1
Automobilių srautai tuneliuose dažnai būna didžiuliai, greitis – taip pat. Kaip tokiame sraute atsidūrė paspirtukininkas – žino tik jis vienas. Bet jis griuvo, dėl to susidūrė trys automobiliai, sulėkė tarnybų pajėgos. Paspirtuk...
-
Sumokėti už neapmokėtą parkavimą gavus „geltonąjį lapelį“ reikės kitaip: ką svarbu žinoti?
Kiekvieną mėnesį Vilniuje už neapmokėtą automobilių parkavimą išrašoma apie 13–14 tūkst. vadinamųjų geltonųjų lapelių. Šis skaičius jau kurį laiką nesikeičia. Nuo gegužės 15 d. sumokėti už neapmokėtą parkavim...
-
Apie Lietuvos meistrus: po remonto net oficialūs atstovai nemato, kad automobilis buvo „daužtas“13
Kaip galima apsaugoti save ir netyčia nenusipirkti automobilio, kuris atrodo idealios būklės, bet patekus į eismo įvykį paaiškėja, kad automobilis yra praktiškai dalimis subyrėjęs, LNK reportaže pasakojo „Carvertical“ atstov...
-
Ženklai draudžia net stabtelėti, bet gatvelė tapusi stovėjimo aikštele33
Į redakciją kreipėsi Kauno senamiesčio gyventojai, neapsikentę ženklų nepaisančių ir automobilius parkuojančių, kur jiems patogiau, vairuotojų. ...
-
Svarbu vairuotojams: tikslinama informacija dėl eismo pakeitimų ties IX fortu11
„Via Lietuva“ informuoja, kad Kaune, kelyje ties IX fortu, atliekami eismo organizavimo pakeitimai. Kadangi šioje vietoje siekiama padidinti eismo saugumą ir sumažinti pavojingų situacijų kelyje skaičių, joje bus įrengtas naujas kelio...