- Kauno.diena.lt inf.
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Ateinančią savaitę Vilniaus technologijų ir dizaino kolegijoje (VTDK) garsiai riaumos varikliai – šitaip simboliškai JDM LT komanda drauge su sostinės benzingalviais pradės automobilininkų sezoną. Antrą kartą entuziastai iš visos Lietuvos sostinėje rinksis pasimatuoti, kiek arklių gyvena po jų automobilių kapotais.
Indikuoja problemą
Kolegijos atstovų teigimu, tokie matavimai skirti ne tik ypatingiems modifikuotiems modeliams – jie gali parodyti kasdienių automobilių ligas ir bėdas.
„Galios matavimas yra vienas iš būklės patikros būdų. Proceso metu pirmiausia išmatuojamas sukimo momentas, tada pagal variklio sukimosi greitį apskaičiuojama galia. Nors šis matavimas tiesiogiai automobilio amžiaus neišduoda, galimas problemas parodo“, – kalbėjo VTDK Automobilių transporto inžinerijos katedros doc. dr. Alfredas Rimkus.
Pasak jo, prasidėjus automobilio techninėms problemoms, pirmiausia dingsta sukimo momentas. Tai lemia pačios įvairiausios priežastys: tiek mechaninės, tiek elektroninio valdymo, tiek daugybė kitų.
Proceso metu pirmiausia išmatuojamas sukimo momentas, tada pagal variklio sukimosi greitį apskaičiuojama galia.
„Galios netektį gali lemti ir įvairių jutiklių, ir degalų purkštuvų gedimai, EGR vožtuvo problemos, be to, gali būti pablogėjęs oro tiekimo sistemos laidumas. Vienas dažniausiai trūkumų yra turbokompresoriaus gedimas, kai jis netiekia numatyto oro kiekio į variklį, – vardijo A. Rimkus. – Gali būti sutrikęs turbokompresoriaus ar jo geometrijos valdymas, pažeistos turbokompresorių sparnuotės, o gal įsiurbimo sistema yra nesandari ir dar daug kitų gedimų.“
Ar saugu didinti galią?
Panorus didinti variklio galią, sakė ekspertas, vieno atsakymo, kiek saugu ją kilstelėti, nėra. Kalbant apie šiuolaikinius automobilius, akivaizdu, kad gamintojų palikti galios ištekliai menksta.
„Senesnės kartos automobiliuose 20 proc. variklio galios padidinimas buvo saugi riba. Aišku, yra ir didesnių galios rezervų“, – pasakojo A. Rimkus.
Žinovas perspėjo, kad galios didinimas ne visada yra saugu. Pasak jo, gali nutikti taip, kad, esant didelei variklio apkrovai, bus pažeistas variklio metalas, atsiras mikroįtrūkimų.
„Po kurio laiko net ir dėl nedidelės apkrovos gali būti pažeistos detalės, pavyzdžiui, trūks cilindras, ar bus ištempti variklio galvutės varžtai ir ji praras sandarumą“, – dalijosi pašnekovas.
Be to, panorus didinti galią, svarbu pasirūpinti ir kitais mazgais, tokiais kaip sankaba ar pusašiai. Taip pat reikėtų išspręsti ir automobilio saugumo klausimus.
Dūsta: vienas dažniausių yra turbokompresoriaus gedimas, kai jis netiekia numatyto oro kiekio į variklį. / JD Visual nuotr.
„Variklio galios atrakinimas yra susijęs su valdymo sistemos algoritmu. Automobilio gamintojai šį algoritmą yra parengę taip, kad variklis turėtų tam tikrą galios atsargą. Norint algoritmą pakeisti, turi būti naudojami arba paties gamintojo, arba gerų specialistų programiniai pakeitimai. Be to, programa turi būti saugi ir išbandyta“, – pabrėžė A. Rimkus.
Savalaikė priežiūra
Jei nusprendžiama galios didinimą patikėti bet kam, o ne specialistams, gali nutikti taip, kad bus sutrikdytas variklio šiluminis režimas, jo aušinimas nebus pakankamas. Tokiu atveju labiau kais stūmokliai ir, jei nebus užtikrinta, kad tarp stūmoklių ir cilindrų būtų didesni tarpeliai, stūmoklis gali užstrigti ar kilti kitų bėdų.
Anot VTDK Automobilių transporto inžinerijos katedros docento, būdų, kaip kuo ilgiau išsaugoti variklio gyvybingumą, yra ne vienas. Pirmiausia, anot eksperto, reikia tinkamai prižiūrėti variklį: laiku keisti alyvą, naudoti ją tinkamos sudėties, pasirūpinti, kad darbo režimas būtų optimalus.
„Taip pat reikėtų ir pagal gamintojo reikalavimus laiku keisti tam tikrus komponentus. Tarkime, uždegimo žvakes. Sklandžiam variklio darbui aktualus net aušinimo skystis“, – komentavo specialistas.
Savomis akimis pamatyti, kaip vyksta automobilių galios matavimas, pasižvalgyti į išskirtinius išpuoselėtus automobilius, taip pat pamatyti, kaip tikrinamas jų svorio pasiskirstymas, bus galima balandžio 18 d. nuo 12 val. VTDK rūmuose.
NAUJAUSI KOMENTARAI
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Apie elektrinių paspirtukų vairuotojus: sunku komentuoti, kas vyksta žmogaus galvoje
Automobilių srautai tuneliuose dažnai būna didžiuliai, greitis – taip pat. Kaip tokiame sraute atsidūrė paspirtukininkas – žino tik jis vienas. Bet jis griuvo, dėl to susidūrė trys automobiliai, sulėkė tarnybų pajėgos. Paspirtuk...
-
Sumokėti už neapmokėtą parkavimą gavus „geltonąjį lapelį“ reikės kitaip: ką svarbu žinoti?
Kiekvieną mėnesį Vilniuje už neapmokėtą automobilių parkavimą išrašoma apie 13–14 tūkst. vadinamųjų geltonųjų lapelių. Šis skaičius jau kurį laiką nesikeičia. Nuo gegužės 15 d. sumokėti už neapmokėtą parkavim...
-
Apie Lietuvos meistrus: po remonto net oficialūs atstovai nemato, kad automobilis buvo „daužtas“13
Kaip galima apsaugoti save ir netyčia nenusipirkti automobilio, kuris atrodo idealios būklės, bet patekus į eismo įvykį paaiškėja, kad automobilis yra praktiškai dalimis subyrėjęs, LNK reportaže pasakojo „Carvertical“ atstov...
-
Ženklai draudžia net stabtelėti, bet gatvelė tapusi stovėjimo aikštele33
Į redakciją kreipėsi Kauno senamiesčio gyventojai, neapsikentę ženklų nepaisančių ir automobilius parkuojančių, kur jiems patogiau, vairuotojų. ...
-
Svarbu vairuotojams: tikslinama informacija dėl eismo pakeitimų ties IX fortu11
„Via Lietuva“ informuoja, kad Kaune, kelyje ties IX fortu, atliekami eismo organizavimo pakeitimai. Kadangi šioje vietoje siekiama padidinti eismo saugumą ir sumažinti pavojingų situacijų kelyje skaičių, joje bus įrengtas naujas kelio...
-
Keturračiai – ne vien pramogoms2
Vis daugiau entuziastų nukabina šalmą nuo vinies ir rangosi į motociklininko kostiumą, tačiau nebūtinai kiekvienas iš jų renkasi dviratį plieninį žirgą. Specialistai pastebėjo, kad Lietuvoje vis labiau populiarėja keturračiai motoci...
-
Rinkos naujokai: ar galima pasitikėti?6
Vos per dvejus trejus metus Europos automobilių rinkoje atsirado daugybė naujų, negirdėtų gamintojų iš Azijos. Šio regiono atstovai moka nustebinti techninėmis savo gaminių charakteristikomis, technologijomis ir santykinai maža kaina. O ...
-
Nedidelė rida: vilionės ir grėsmės3
Skelbimų portaluose galima rasti šimtus automobilių su nedidele rida už mažesnę nei rinkos kainą. Automobilių rinkos ekspertai pataria neskubėti įsigyti tokios transporto priemonės, nes už ridos gali slėptis tikrosios patrauklios kainos prie...
-
Sostinėje – paspirtukų reidas: primena svarbų dalyką3
Sostinėje vidurdienį prasidėjo kiek neįprastas policijos pareigūnų reidas. Šie stabdo ir tikrina elektrinių paspirtukų vairuotojus ir primena apie privalomas apsaugos priemones. ...
-
Lietuvių lyderė – „Toyota“, lenkus sužavėjo „Porsche“2
Per balandžio mėnesį Lietuvos naujų automobilių parkas ūgtelėjo 15,2 proc., o kaimynus lenkus stebina neįprastos tendencijos rinkoje. ...