- Kauno.diena.lt inf.
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Net naujausi dyzelinių automobilių modeliai turi problemų. Jų sukeliama reali tarša kietosiomis dalelėmis kelia didžiulį pavojų sveikatai, parodo šiandien paskelbti nepriklausomi taršos tyrimų duomenys.
Tai paneigia pastaruoju metu automobilių gamintojų plačiai skleidžiamą mitą, jog naujausi dyzeliniai automobiliai „išsigydė“ „Dyzelgeito“ ligas ir dabar esą yra „švarūs“.
Kietųjų dalelių filtrai (DPF) „išvalomi“ (mėgstama tą faktą slėpti žodžiu „regeneruojami“) kas 480 kilometrų, tokių išvalymų metu kenksmingų dalelių koncentracija išmetimo dujose padidėja iki 1000 kartų, palyginti su įprastu lygiu.
Pasak Lietuvos vartotojų organizacijų aljanso viceprezidento Kęstučio Kupšio, duomenys verčia sunerimti ir Lietuvoje reikalauti tolesnių priemonių siekiant švaraus oro keliuose. „Akivaizdu, kad automobilių registracijos mokesčio tam nepakaks. Dyzelinių automobilių gamintojams patogi dabartinė sistema, kai kietųjų dalelių filtro „regeneracijos“ technologija neva užtikrina taršos normų laikymąsi. Tačiau toji technologija tik paslepia problemą. Po nepriklausomo tyrimo akivaizdu, kad net ir naujų dyzelinių automobilių turime vengti, o tuo labiau – neįsileisti jų į Lietuvos miestų centrus“, – sako K. Kupšys.
Tyrimą atliko nepriklausoma Jungtinės Karalystės tyrimų bendrovė „Ricardo“ Europos nevyriausybinės organizacijos „Transport & Environment“ užsakymu. Tyrėjai testavo du populiarius Europoje dyzelinius automobilius – „Nissan Qashqai“ ir „Opel Astra“.
Statistika rodo, kad Lietuvoje „Nissan Qashqai“ patenka į labiausiai perkamų naujų automobilių modelių dešimtuką, o „Opel Astra“ puikuojasi tarp dešimties populiariausių naudotų automobilių modelių.
„Transport & Environment“ teigimu, Europoje šiuo metu važinėja apie 45 mln. Euro 6d-temp standarto automobilių su įdiegta kietųjų dalelių kontrolės technologija, kuri gali atrodyti kaip geras dyzelinių variklių „švaros“ sprendimas. Deja, kietųjų dalelių filtrai, privalomai diegiami nuo 2013 m., tik paslepia problemą. Kietųjų dalelių išmetimo norma skaičiuojama kaip kelių šimtų kilometrų vidurkis, o ne tuo metu, kai DPF išvalomi, todėl teoriškai automobiliai atitinka reikalavimus. Tačiau dalelių kiekis „išvalymo“ metu yra toks didelis, kad didesnių už 23 nm dalelių tarša siekia net 32-115 proc. daugiau už leidžiamą 6x1011/km limitą. „Transport & Environment“ skaičiavimu, tokių „išvalymų“ Europos keliuose atliekama net 1,3 mlrd. kasmet.
Dabartinė automobilių taršos mokesčio sistema, priimta Seimo 2019 m. pabaigoje ir įsigaliosianti nuo 2020 m. vidurio, numato didesnį dyzelinių automobilių taršos apmokestinimą palyginti su tą patį CO2 lygį išmetančiais benzininiais ir dujiniais automobiliais. Pasak K. Kupšio, toks sprendimas, atsižvelgus į „Ricardo“ tyrimo išdavas, turės būti persvarstytas. „Įregistruoti dyzelinį automobilį su žema anglies dioksido emisija bus galima sumokėjus vienkartinę šimto eurų nesiekiančią sumą. Tai paskatins didelį tiek naujų dyzelinių automobilių pirkimą, tiek naudotų taršių dyzelinių automobilių įvežimą iš kitų Europos Sąjungos šalių. Tačiau žala sveikatai dėl kitų dyzelinių variklių sukeliamų teršalų, ypač kietųjų dalelių, prislėgs valstybės sveikatos sistemos pečius“, – prognozuoja vartotojų atstovas.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Atskleistas 2025 metų Dakaro ralis: naujovės ir iššūkiai
Šeštadienio vakarą, 2025-ųjų Dakaro ralio prezentacijos metu buvo atskleistas preliminarus lenktynių maršrutas bei pakoreguoti varžybų principai. ...
-
Per piką Pilies žiede – dar didesnis chaosas: pakeistos eismo tvarkos dalis vairuotojų nepastebi18
Penktadienį Pilies žiedinėje sankryžoje pakeista eismo tvarka, nubraižyta ištisinių linijų, tačiau dalis vairuotojų važiuoja kaip seniau, sukeldami chaosą. Daugiau automobilių rikiuojasi ir Šv. Gertrūdos gatvėje, mat tik iš &...
-
Balandį Lietuvos naudotų lengvųjų automobilių rinka išaugo daugiau nei 10 proc.
Balandį naudotų lengvųjų automobilių įregistruota 10,2 proc. daugiau nei prieš metus, remdamasi preliminariais „Regitros“ duomenimis skelbia bendrovė „AutoTyrimai“. ...
-
Sarkazmas keliuose: kiek reikia skubančių vairuotojų sankryžai užblokuoti?16
Spūstys jau tapo kasdienybe. Sąmoningumas padeda visiems sveikiems ir greičiau grįžti namo. Tačiau taisyklių paiso ne visi. ...
-
Pilies žiede pakeista eismo tvarka: vairuotojai masiškai kerta naujas ištisines linijas64
Jonavos gatvės žiedinėje sankryžoje pakeista eismo tvarka, tad atvažiuojant nuo Kauno pilies įvažiuoti į žiedinę sankryžą nepavyks, čia naujai nubraižyta ištisinė juosta. Patekti į šią žiedinę sankryžą iš Senamiesčio ...
-
Į ateities kelius – be vairuotojo1
Ateities transporto sistemoms skirtos technologijos žengė dar vieną žingsnį į priekį: bendrovė „Hyundai“ paskelbė, kad jos elektromobilio „Ioniq 5“ pagrindu sukurtas robotaksi Jungtinėse Amerikos Valstijose išlaikė egz...
-
Grėsminga promilių statistika3
Šį mėnesį sulaikytų neblaivių vairuotojų antirekordininku pretenduoja tapti Vilniaus gyventojas. ...
-
Kelius remontuos iki vėlyvo rudens
Už valstybinės reikšmės kelių priežiūrą atsakinga bendrovė „Via Lietuva“, šiemet suplanavusi didelės apimties kelių ir jų infrastruktūros atnaujinimo darbų, prašo eismo dalyvių kantrybės. ...
-
Perspėja automobilių pirkėjus: saugokitės pardavėjų gudrybių12
Naujų automobilių pirkėjai jaučiasi ramūs, nes dėl suteiktos garantijos jie bent kelerius metus gali nesirūpinti automobilio problemomis. Naudota transporto priemonė neretai atneša galvos skausmą. Specialistai pataria, kaip išsirinkti na...
-
Dviračiu važiuoti saugiau nei paspirtuku?1
Remiantis pareigūnų pateikta statistika, į eismo įvykius patenkantys dviratininkai susižeidžia kur kas rečiau nei elektrinių paspirtukų vairuotojai. Nuo metų pradžios iš viso mieste užfiksuota 14 eismo įvykių, kuriuose figūravo dviratinin...