„Dušmanai“ Vilniuje jau dirba legaliai?

Daugelis vilniečių, kuriems tenka retkarčiais važiuoti tarpmiestiniais autobusais, žino, kur šalia autobusų stočių keleivių laukia privatūs autobusiukai, galintys nuvežti greičiau, kartais ir pigiau. Tačiau – nelegaliai. Nors jų vairuotojai tikina kitaip.

Kvitas – ne bėda

"Norite kvito? Žinoma, jei reikia, aš ir sąskaitą faktūrą jums išrašysiu", – užtikrino prie stoties keleivius iš Vilniaus į Klaipėdą važiuoti kvietęs vyras. Šis verslas klesti seniai, tai vieša paslaptis, o vairuotojas patikino, kad dabar viskas – visiškai legalu. Kvitų, žinoma, daugelis keleivių neprašo, o patys vairuotojai neskuba siūlyti, tačiau jeigu reikia – bus.

Dažniausiai tokie vairuotojai, vadinamieji dušmanai, išvažiuoja praėjus vos kelioms minutėms po to, kai išvyksta autobusas, sulaukę visų pavėlavusių, tačiau šįkart, vairuotojas neslėpė, laukti, kol išvažiuosime, reikės labai ilgai. Ką tik išvažiavo autobusas į Klaipėdą ir daugiau atsitiktinių keleivių jis beveik nesitiki, tik laukia, kol nusileis vėluojantis lėktuvas iš Dublino, o iki to laiko nebent dar kas nors netyčia užklys.

Į uostamiestį reikėjo patekti būtinai, todėl pasiryžau laukti tiek, kiek reikės. Per dvi valandas keleivių neatsirado – į langus beldėsi tik vogtais daiktais prekiaujantys narkomanai ir žmonės, laukiantys į tą pačią aikštelę atvežamų siuntų. Vairuotojas juokaudamas siūlė tiesiog susimokėti 450 litų, kad galėtume važiuoti iškart, tačiau tokia perspektyva kažkodėl neviliojo.

Geriau jau pasėdėti autobusiuke. Šildymas įjungtas, muzika groja, vairuotojas atnešė kavos, o kai sumaniau nueiti į šalia esančią parduotuvę, maloniai pasisiūlė pagloboti mano šunį, kurį vežiausi kartu. Viskas lyg ir puiku, tačiau, nors laiko buvo daugiau nei pakankamai, norėjosi grįžti kuo greičiau – nesijaučiau saugi autobusiuke su nepažįstamu žmogumi palikusi savo lagaminus ir augintinį.

Būtent augintinis buvo dar viena iš priežasčių, kodėl apsisprendžiau taip važiuoti. Važiuodama įprastu autobusu niekada nežinau, kaip bus priimtas mano nors ir labai nedidelis, visiškai nepiktas ir visus dokumentus turintis keturkojis – porą kartų teko aiškintis su vairuotojais, kurie nenorėjo leisti jo vežtis, nors oficialiai taisyklės leidžia, jei tik yra narvelis. O čia – jokių bėdų, sumokėjai, vežkis nors ir dramblį.

Autobusiuką radau kur palikusi, visus savo daiktus taip pat. Vairuotojas manimi akivaizdžiai pasitikėjo labiau nei aš juo – pats nuėjo į parduotuvę palikęs raktą spynelėje, paprašė atsiliepti ir paaiškinti, kur ateiti, jei kas skambintų į mobilųjį telefoną, kurį paliko krautis.

Galiausiai paskambino kažkuris iš lėktuvo keleivių – su keliais vairuotojas buvo susitaręs iš anksto, dėl to ir buvo užtikrintas, kad tikrai negrįš namo tuščiomis. Lėktuvas jau nusileido, galime važiuoti. Kaip reikės jus atpažinti? Stovėsiu aikštelėje, įsijungęs avarinį signalą – toks paprastas vairuotojo atsakymas buvo visiems jo ieškantiems.

Imituoja teisėtumą

Laukdami, kol susirinks keleiviai, su vairuotoju šnekučiavomės apie kasdienius reikalus. Pasak jo, didžiausias jų darbo sunkumas – ne tik tokios valandos, kai reikia stumti laiką, bet ir vargai dėl neva persekiojančių kontrolierių. "Žinau, kad stotyje negalime stovėti, tačiau čia – nebe stoties teritorija, o jie mums vis tiek ramiai dirbti neleidžia, būna, kad reikia keleivius į kitą pusę tilto vestis", – pasakojo jis.

Šios pasakojimo vietos nesupratau. Jei viskas teisėta, yra kvitai, šalia stoties, pasak jo, stovėti leidžiama, kodėl tiems kontrolieriams negalima visa to pasakyti ir ramiai dirbti toliau? "Suprantate, kaip būna, tiesiog priekabių ieško, – tik tiek paaiškino vairuotojas ir dar patikslino, kad reisai būtinai turi būti užsakomieji. – Bet ką, jūs atėjote, užsirašėte pas mane, negi čia ne užsakymas?"

Vis dėlto iš tikrųjų taisyklės yra kiek kitokios. Užsakomasis reisas, nesvarbu, kiek važiuoja žmonių, turi būti užsakytas iš anksto žmonių, turinčių bendrą vykimo tikslą. "Grupė žmonių galite būti ir jūs viena, bet tuomet niekas daugiau su jumis kartu autobusiuke negalės važiuoti. Ir jūs turite važiuoti į kokį nors renginį, konferenciją, seminarą, o ne tiesiog iš vieno miesto į kitą – tik tuomet tai tikrai bus užsakomasis reisas", – aiškino Valstybinės kelių transporto inspekcijos (VKTI) viršininko pavaduotojas Romanas Vilčinskas.

Keleiviams dalijami kvitai taip pat naudos neduoda. "Kvitą davėme, nes prašėte. Taip jie pasiteisino, kad neva yra legalūs. Licenciją vežti keleivius užsakomaisiais reisais vienas kitas turi, bet to nepakanka – reikia keleivių vežimo sutarties dėl iš anksto sudarytos keleivių grupės vežimo, keleivių vežimo lapo, už kelionę turi būti sumokėta sutartyje numatytomis sąlygomis, bet ne su vairuotoju per kelionę. Kvitų dalijimas, žmonių duomenų surašymas – tai tik legalaus vežimo imitavimas", – sakė R.Vilčinskas.

Išsisukti padeda keleiviai

Nelegalių vežėjų problema sena, tačiau jos išspręsti niekaip nepavyksta. "Kol yra paklausa, bus ir pasiūla", – paprastai padėtį paaiškino VKTI viršininko pavaduotojas. Nelegalūs vairuotojai vos pasirodžius pareigūnams dingsta iš akiračio, o ir pričiupti visada sulaukia keleivių palaikymo – šie pasako tai, ko būna vairuotojo pamokyti.

Be to, baudos už tokią veiklą nelabai atgrasančios – nuo 250 iki 500 litų. "Jei nuo Vilniaus iki Klaipėdos važiavo dešimt žmonių, kiekvienas sumokėjo po 60 litų, iš viso jau 600 litų. Vairuotojui nuostolis tik tą dieną, vėliau jis ir toliau veža nelegaliai, juk prie kiekvieno vežėjo inspektoriaus nepastatysi ir nepatikrinsi, ar vežama teisėtai", – pasakojo R.Vilčinskas.

Galbūt atėjo metas keisti įstatymus, jei tokia veikla vis tiek vykdoma? Nelegalūs vežėjai bandė įrodyti, kad jų veiklos ribojimas iškreipia sąžiningą konkurenciją, ir norėjo išsireikalauti leidimo vežti keleivius tiesiog iš vieno miesto į kitą, tačiau Konstitucinis Teismas tam nepritarė.

"Tobuli ar netobuli įstatymai, jų vis tiek turi laikytis. Jeigu jie netobuli, reikia galvoti, kaip juos keisti, o ne kaip apeiti. Dabar nelegalūs vežėjai bando pritempti savo veiklą prie galiojančių teisės aktų. O keleivių visuomet atsiranda, kurie siekdami sutaupyti keletą litų net nežino, kaip rizikuoja savo saugumu, galbūt sėda važiuoti su neblaiviu vairuotoju ar pas kokį nors plėšiką", – perspėjo R.Vilčinskas.



NAUJAUSI KOMENTARAI

Kvailiu valdžia

Kvailiu valdžia portretas
Tenka dažnai važiuoti į Vilniu, visada renkuosi "dušmaną". Veža greičiau ir sustoja kur reikia. Pirmu reisu 6 ryto net paimaiš namų.šaunuoliai. O didieji autobusai ,net juoka neima veža 3-5 žmones 50 vietu autobusas. Kvaila valdžia, jeigu nera daug žmonių , tai atiduok tą reisą Dušmanui, kam tuščią autobusą varyti.O paskui rėkia . nera pelno.

ziauru

ziauru portretas
Jei jau pats konstitucinis teismas uzdraudzia konkurencija tarp vezeju tuo pazeisdamas keleiviu (visuomenes) interesus, tai nu i nafik tokia valstybe! Konkurencija tarp vezeju skatina kainu mazejima, visiems geriau isskyrus jau isitvirtinusius monopolininkus. Korespondente turetu visuomenes interesams atstvauti, o ne grupuotems, geda turetu jai buti!

Patyrimas

Patyrimas portretas
Šitokios autobusų bilietų kainos didžiulės - kas gali pajėgti tiek susimokėti? Todėl žmonės ir ieško, kur pigiau, "dušmanai" tikrai mandagūs ir paslaugūs, to nelabai sulauksi iš autobusų vairuotojų. Kai tik pasitaiko proga, visada renkuosi "dušmanus", - dėl pigumo, greičio, patogumo, paslaugumo. Konstitucinio teismo sprendimas aiškiai nedemokratiškas, palaikantis tik vieną - monopolininkų - pusę. Tačiau ar tai Lietuvoje naujiena?
VISI KOMENTARAI 8

Galerijos

Daugiau straipsnių